Seznámení s využitím počítače a možnostmi pomoci při školní práci absolvujeme se žáky ve čtvrtém ročníku. Je rozděleno do sedmi na sebe navazujících částí a vrcholí souhrnným opakováním a sebehodnocením žáků.
A. První seznámení s počítačem a jeho základní ovládání: Tato část je rozdělena do šesti kroků. Při spouštění aplikací využijeme Malování, WordPad a Kalkulačku. Pomocí ikony na ploše spouštíme například Koš. Tato část je naplánována na měsíce září – říjen.
- Začínáme s počítačem (1 hodina)
- Počítač a jeho příslušenství (1 hodina)
- Pracovní prostředí počítače (1 hodina)
- Spouštění aplikací (1 hodina)
- Okno a dialogové okno (1 hodina)
- Plocha a ikona na ploše (1 hodina)
B. Poznáváme počítač a jeho využití: trénujeme ovládání myši, založíme si emailovou adresu pro komunikaci s učitelem, naučíme se ukládat svou práci, vytvořit si adresář, učíme se kreslit, psát, vyhledávat informace, zahrajeme si některé jednoduché hry. Úkoly v této části plníme od konce října do poloviny ledna.
- Trénujeme ovládání myši (1 hodina)
- Kreslíme na počítači (3 hodiny)
- Píšeme na klávesnici (3 hodiny)
- Surfujeme po internetu (2 hodiny)
- Ukládáme svou práci (1 hodina)
- Hodnocení práce (1 hodina)
C. Ovládáme králíčka: seznámíme se s jednoduchým programováním, které se používá k sestavení programů řídících jednoduché i složité stroje. Pomocí příkazů sestavíme jednoduché programy k pohybu i činnosti králíčka Petříka. Zadané úkoly plníme od poloviny ledna do února.
- Ovládáme králíčka (3 hodiny)
D. Kopírujeme: učíme se kopírovat text, obrázky a kopírovat mezi jednotlivými aplikacemi. Zadané úkoly této části plníme od února do března.
- Kopírujeme text (1 hodina)
- Kopírujeme obrázky (2 hodiny)
- Kopírujeme mezi aplikacemi (3 hodiny)
E. Výukové programy a internetové učebnice: spouštíme je, používáme a správně ukončujeme. Na začátku dubna si stručně zopakujeme a procvičíme jejich využití.
- Výukový program a internetová učebnice (1 hodina)
F. Problémy s počítačem: nápověda a rejstřík, nebezpečné klávesy, hledání v počítači, pořádek v souborech. Zadané úkoly plníme společně v polovině dubna.
- Problémy s počítačem (2 hodiny)
G. Zásady při práci u počítače: bezpečnost, hygiena, ochrana zdraví u počítače řešíme ve dvojicích ke konci dubna.
- Zásady práce u počítače (1 hodina)
H. Opakování a zhodnocení: Přestáváme být začátečníky v práci s počítačem, umíme ho využít při základní práci. Předešlé poznatky si zopakujeme v sedmi úkolech. Ohlédneme se za tím, co jsme dokázali splnit, připravíme svou složku se všemi splněnými úkoly. Zhodnotíme svou práci, vytiskneme nejzdařilejší úkoly a vystavíme je ve třídě. Připravíme sborník pro rodiče. Úkoly plníme v květnu a červnu.
- Opakování (5 hodin)