Okno je vlastně rozhraním mezi dvěma světy. Zkusíme pozorovat vnitřní i vnější svět, přemýšlet nad jejich propojením či odlišností a své pozorování zaznamenat pomocí kresby.
Výstup pro žáka:
– poznává různé druhy linií a jejich výrazové možnosti
Potřebný materiál a pomůcky
bílá čtvrtka A3, tuš, redispera, zašpičatělá dřívka či špejle
Provedení
- Postavíme se k oknům ve třídě a pozorujeme, jak okna rozdělují dva světy – uvnitř ve třídě a venku na školním hřišti, na zahrádce, silnici.
- Co vše vidíme? Stojíme poblíž okna, popojdeme dál. Jaký má okno tvar? Co je před ním ve vnitřním světě? Souvisí nějak vnitřní a vnější svět? Ovlivňují se navzájem?
- Na čtvrtku si rozvrhneme svůj pohled tak, aby naše dílo obsahovalo vnitřní i vnější svět. Zkusíme vyjádřit i vzájemné ovlivňování. Tuší vytáhneme obrysy.
- Drobnými tahy dále upravujeme naši kresbu, doplňujeme detaily. Využijeme linie k vystižení prostoru, zřeďujeme je a zhušťujeme. Přidáme různý přítlak, kombinujeme různé prvky kresby.
- Hotovou práci předvedeme ostatním spolužákům.
- Při hodnocení se soustředíme na to, jak se autorovi podařilo propojit pomocí okna oba světy.
Ukázky prací: