Hudba by se měla především poslouchat. K muzice se ovšem skvěle hodí tanec. Ty nejlepší taneční skladby jsou vhodné k tanci i poslechu.
Výstupy pro žáka:
– vyjádří vzestupnou a sestupnou melodii pohybem
– vyjádří obsah jednotlivých částí poslechové skladby
Poslech – Antonín Dvořák: Slovanský tanec č. 15
Dvořákova hudba vzešla z lidového tance, ale hraje se hlavně na koncertech. Slovanské tance patří k jeho nejznámějším skladbám.
- Jak na nás působí začátek hudební ukázky? (vesele)
- Jaké je tempo skladby? (velmi rychlé)
- Který z bicích nástrojů se uplatnil v úvodu skladby? (činely a velký buben)
Čerešničky
- Při zpěvu písně dbáme na intonační přesnost.
- Společně si zopakujeme písně polkového rytmu.
- Pohybový doprovod písně:
Utvoříme dvojice, které stojí v kruhu proti sobě. Tanečníci se drží za obě ruce.
1. – 2. takt: přísunné kroky vlevo
3. – 4. takt: přísunné kroky vpravo
5. – 8. takt: běhové krůčky, dvojice se otáčí kolem sebe
9. – 10. takt: přísunné kroky vlevo
11. – 12. takt: přísunné kroky vpravo
13. – 16. takt: běhové krůčky, dvojice se otáčí kolem sebe
Poslech – Sergej Prokofjev: Popelka, Hodinová scéna
Námětem baletu je pohádka o Popelce. Není to pouhý pohádkový příběh. Je to vyprávění o lidském životě – mládí, lásce, přáních, radostech i štěstí. Hlavní ideou je vítězství dobra a spravedlnosti nad zlem. Popelka je ztělesněním skromnosti, ušlechtilosti a dobra.
- Při poslechu sledujeme proměnlivost nálady hudby a vyjadřovací schopnosti symfonického orchestru.
Červená modrá fiala
- Českou lidovou píseň zpíváme v tanečním valčíkovém rytmu.
- V kruhu s držením za ruce tančíme valčíkový krok vpravo, vlevo, vpřed a vzad.
Našli jste chybu? Dejte nám vědět.