Vlny a vlnky

Jedna skladba skladatele Vítězslava Nováka líčí, jak se bouře na moři snaží potopit loď. Když se jí to podaří, vítr postupně slábne, hudba nám předvádí různé vlnky a vlny. Moře se uklidňuje a nastupují vlny důstojné, které se pomalu převalují jedna přes druhou.
Výstupy pro žáka:
– rozlišuje jednotlivé kvality tónu, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby
– tleská rytmus, doprovází hrou na rytmické nástroje

Blýskání

Když je nebe bez nálady,
nikdo si s ním neví rady.
Blesk! Třesk! – na mou duši –
raději si zacpu uši!

  • Zazpíváme si píseň Skákal pes.
  • Melodie písničky začíná intervalem malé tercie (g – e).
  • Na tabuli si zapíšeme tyto noty.
  • Pomocí těchto tónů zhudebníme báseň Blýskání.

Hrály dudy

hraly_dudy

Písničku nacvičíme nápodobou. Zazpíváme první čtyřtaktí, opakujeme téměř stejné další čtyři takty. Následují dvojice stejných dvoutaktí a závětí, které opakuje motiv předvětí.

  • Zpestřením je zpěv – nápodoba hudebního nástroje (dudy – dú).

Pohybový doprovod:
Dvojice žáků čelem k sobě, ruce v bok.
1. + 5. takt – natáčíme se vpravo
2. + 6. takt – natáčíme se vlevo
3. a 4. + 7. a 8. takt – otáčíme se dokola
9. + 11. takt – uchopíme se pravou rukou
10. + 12. takt – uchopíme se levou rukou
13. – 16. takt – provlékneme lokty a otáčíme se dokola

Poslech – Vítězslav Novák: Bouře op. 42

Vítězslav Novák obdivoval moře. Ve své skladbě chtěl věrně napodobit jeho zvuk a atmosféru katastrofy lidí na potápějící se lodi v bouřlivém počasí. Aby vše dokázal co nejpřesněji vyjádřit, vypravil se do Norska. Zde na vlastní kůži poznal sílu moře – a málem přišel o život, když ho mohutné vlny vyhodily na skalnatý břeh. Přesto se nebál a znovu se vrhl do moře, aby sám prožil bezmoc člověka umírajícího v mořské bouři.

  • Při poslechu si představujeme, v kterém místě hudba asi nejvěrněji napodobuje dravost bouře a nárazy vln.
  • Vysledujeme přelévání větších vln k mořskému břehu, kde se z nich stávají menší a klidnější.
  • Pomocí dechu napodobujeme fičení větru.
  • Pohyby rukou i celým tělem znázorníme velké vlny narážející do skalisek, ale i drobnější rozčeřené a hravé vlnky.

Já husárek malý

ja_husarek_maly

Lidová píseň z Čáslavska je ve dvoučtvrťovém taktu. Husar byl jízdní voják (jezdil na koni). Podíváme se, jak vypadal.

  • Píseň zpíváme živě, v pochodovém tempu.
  • Zpíváme ji rozděleně: kluci – dívky.
  • V notovém zápisu spočítáme počet taktů. (8)
  • Vyhledáme houslový klíč, zapíšeme ho na tabuli, poté píšeme houslové klíče do sešitu.

 

Našli jste chybu? Dejte nám vědět.

Napsat komentář