Zima

Zima za okny. Bílý kraj a mrzne jen praští. Za okno můžeme dát láhev limonády a když si na ni ráno vzpomeneme, je láhev popraskaná a z limonády je rampouch. To, co včera teklo, je dnes tvrdé jako kámen. I v zimě si ale můžeme zpívat.
Výstupy pro žáka:
– vyjádří obsah jednotlivých částí poslechové skladby
– rozpozná 2/4 takt

Báseň Bílá zima, modré mrazy zrytmizujeme ve 2/4 taktu, přidáme doprovod: hůlky, triangl, prstové činely.

bila_zima

Bude zima, bude mráz

Ve 2/4 taktu budeme pokračovat také v písni o problémech ptáčků v zimě. Píseň je ve formě otázka – odpověď. Využijeme možnosti sólistů – dobrých zpěváků – opakovat sloku můžeme poté se všemi žáky.

bude_zima

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna

Kouzelná flétna je jedním z posledních děl tohoto rakouského skladatele. Hlavním námětem je pohádkový příběh. Na opeře Mozart pracoval v době své nemoci v malém zahradním domku blízko divadla, kam ho chodil navštěvovat a zároveň povzbuzovat ředitel divadla, který si operu u něj objednal. Premiéru Kouzelné flétny Mozart dirigoval pět týdnů před svou smrtí. V ukázce (árie Papagena) uslyšíme tichou melodii zvonkohry. Abychom ji slyšeli, musíme se soustředit a být klidní.

  • Kolikrát se opakovala melodie zvonkohry? (dvakrát – ještě v závěru)
  • Zazněla nejprve melodie vzestupná a poté sestupná, nebo naopak? (vzestupná, pak sestupná)

Voděnka studená

vodenka_studena

Moravskou lidovou píseň zpíváme zvolna. Určíme si v notovém zápisu druhy not a pomlk. Zopakujeme si stupnici C dur, píseň zpíváme na jména not.

V rozsahu stupnice C dur zkusíme zhudebnit báseň Žížaly. Melodii vedeme převážně krokem.

Žížaly

Honily se žížaly
kolem velké louže,
vesele si zpívaly,
jak to pěkně klouže.

Vesele si zpívaly,
počasí jim přálo.
Ale že se honily?
To se jim jen zdálo.

Antonio Vivaldi: Čtvero ročních období (Zima)

Poslechneme si, jak lze hudbou vymalovat zimu. Koncert je zkomponován ve třídílné hudební formě. První část je rychlá, druhá pomalá a třetí se opět vrací k rychlému tempu. V partituře jsou jednotlivé věty uvedeny:
1. Chvění v mrazivém větru.
2. U ohně lze přečkat nepohodu.
3. Procházka po ledě končí mnohdy pádem, ale i zima má své radosti.
Na začátku uslyšíme hluboké smyčce, které opakují stále stejný rytmus. Postupně se k nim přidávají violy, pak druhé housle a nakonec první housle se sólovým hráčem.

  • S jakou dynamikou je hrána úvodní část skladby? (piano)
  • Zvedněte ruku, kdy dojde k náhlému zesílení zvuku. (dvě místa)
  • Jak tento silný zvuk nazývají hudebníci? (forte)

 

Našli jste chybu? Dejte nám vědět.

Napsat komentář