Hlavolamem je vše, co nutí člověka k přemýšlení. Rubikova kostka, sestavování puzzle, plánek k sestavení nějakého modelu, motor automobilu pro opraváře, či notový záznam písničky. Při dnešním setkání se zkusíme podívat na některé hudební hlavolamy.
Výstupy pro žáka:
– vyhledá noty půlové, čtvrťové a osminové, vyhledá jejich délky a dovede je reprodukovat
– vyjádří píseň pohybem
Kočka leze dírou a Kočka leze dolů
Nejprve si zazpíváme lidovou píseň Kočka leze dírou. Ve stejném tempu zazpíváme píseň Kočka leze dolů.
- rozdělíme se na dvě poloviny a zpíváme obě písně současně
- postavíme se do dvou řad proti sobě a zpěv písní doprovodíme zapsaným pohybem
Loučení, loučení
Lidová píseň pochází z Berounska. Zpívá o rozchodu dvou mladých lidí. Zpíváme ji procítěně, ne příliš hlasitě. V notovém zápisu si všimneme obloučku, který spojuje dvě noty. Oblouček naznačuje, že tyto noty máme zpívat nebo hrát vázaně – legato (souvisle, plynule, bez přestávky).
Poslech – Johann Sebastian Bach: Toccata a fuga d moll
Toto velkolepé varhanní dílo je jednou z nejznámějších skladeb J. S. Bacha. Zkomponoval ji na počátku 18. století ve Výmaru, kde působil deset let jako varhaník. Dal v ní vyniknout technickým možnostem varhan. Skladba je hodně složitá, zahrát ji mohou jen vynikající varhaníci. Monumentální vznešená hudba vyjadřuje myšlení a cítění lidí v baroku.
- při poslechu ukázky zavřeme oči, představíme si prostor chrámu a sledujeme barvu zvuku varhan (v prostoru se zvuk krásně nese a jsme jím zcela obklopeni)
- proč musí mít varhaník při hře této skladby hbité prsty (hraje ve velmi rychlém tempu)
- jak na nás hudba zapůsobila (důstojně, přemýšlivě, pochmurně, tajemně)
Našli jste chybu? Dejte nám vědět.