Planeta Země

Úvodní kapitola je opakováním učiva přírodovědy 5. ročníku (Rozmanitost životních podmínek na Zemi). Pomocí glóbu si zopakujeme umístění světadílů a oceánů na Zemi. Všimneme si sítě rovnoběžek a poledníků, povíme si o časových pásmech. Této kapitole věnujeme jednu vyučovací hodinu.
Výstup pro žáka:
– třídí poznatky o přírodních podmínkách na získané z dostupných zdrojů

Na glóbu sledujeme rozložení pevniny a oceánů. Ukážeme si zeměpisnou síť, kterou tvoří poledníky a rovnoběžky. Nejdelší rovnoběžka – rovník – půlí planetu na dvě polokoule, severní a jižní. Poledníky směřují od severního pólu k jižnímu a spojují místa, která mají ve stejnou dobu poledne. Hlavní (nultý) poledník a protilehlý (180 stupňů) půlí planetu a západní a východní polokouli.

zeme1    zeme2

Pojmenujeme a ukážeme si světové oceány: Tichý oceán, Atlantský oceán, Indický oceán, Severní ledový oceán. Dále si všimneme světadílů: Severní a Jižní Amerika, Afrika, Evropa, Asie, Austrálie, Antarktida. Vyhledáme dva světadíly, které nejsou odděleny mořem. V Evropě vyhledáme místo, kde se rozkládá Česká republika.

Z učiva přírodovědy si uvědomíme skladbu podnebných pásů a do sešitu si je zakreslíme. Zdůrazníme, že jde o intenzitu slunečních paprsků v konkrétním místě. Ta je určena úhlem dopadu slunečních paprsků. Nejintenzivnější sluneční svit je kolem rovníku, směrem k pólu se intenzita snižuje. Odhadneme, které teplotní pásy máme v Evropě. Pojmenujeme a ukážeme si také pás subtropický.

zeme3

Vysvětlíme si, proč musíme na Zemi vytvořit časová pásma. Protože se Země otočí kolem své osy za 24 hodin, potřebujeme 24 časových pásem. V každém takovém pásmu mají lidé stejný čas. Při jeho překročení směrem na východ musíme jednu hodinu přidat, na západ naopak jednu hodinu ubrat.

 

Našli jste chybu? Dejte nám vědět.

Napsat komentář