Žáci se seznamují s rozmanitostí a proměnlivostí přírody. Pozorují a porovnávají viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích. Seznamují se s pojmem ekologie, ochrana přírody, životní prostředí. Věnujeme se rostlinám, houbám a živočichům v jednotlivých místech, kde žijí. Zkoumáme znaky jejich života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživu, stavba těla u některých nejznámějších druhů a jejich význam v přírodě i pro člověka. V základních přírodních společenstvech hodnotíme rovnováhu v přírodě, význam vzájemných vztahů mezi organismy.
Výstupy:
- Žák porovnává základní projevy života na konkrétních organismech.
- S využitím jednoduchých klíčů a atlasů prakticky třídí organismy do známých skupin.
- U vybraných živočichů popíše stavbu těla, výživu, průběh a způsob života.
- Vyhodnotí u vybraných organismů jejich význam pro člověka.
- Vyvozuje a konkretizuje vzájemné vztahy mezi organismy ve vybraných lokalitách.
- Nachází shody a rozdíly přizpůsobení organismů prostředí.
- Uvědomuje si odpovědnost lidí za ochranu a tvorbu životního prostředí, rostlin a živočichů.
- Zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka, které životní prostředí a přírodu poškozují.
Vybraná přírodní společenství, která probíráme ve 4. ročníku: