Barvy

Existují hudební barvy, které jsou dány výběrem hudebních nástrojů. Smyčcové barvy jsou měkké, pastelové. Barvy dřevěných nástrojů dechových jsou ostřejší, světlejší. Žestě vymalují temné, zastřené odstíny, blýsknou se i zářivými, oslňujícími barvami.
Výstupy pro žáka:
– interpretuje své prožitky a pocity z hudby
– rozpozná a z notového zápisu vyčte 2/4 a 3/4 takt

Poslech – Krzystof Penderecki: Jakubova probuzení

Existují skladby, v nichž skladatelé vystačili jen s hudebními barvami a vůbec nepoužili rytmus a melodii. Je to nezvyklé, ale rozšiřuje nám to paletu zážitků, které nám hudba připravuje. Krzystof Penderecki je mistrem tohoto stylu. V orchestrální skladbě je námětem text z biblického příběhu o Jákobovi.

  • Popište své pocity z poslechu této hudby.
  • Jaké zvukové efekty vás zaujaly, které hudební nástroje se na nich podílely?
  • Jak se liší tato hudba od té, kterou jsme dosud poslouchali?

Červená, modrá fiala

fiala

  • písni je zajímavě využit princip ozvěny – zkusíme si ji objevit (3. a 4. takt, 7. a 8. takt).
  • Ozvěnu zpíváme tišeji.
  • V písni najdeme několik dynamických vln, dynamický vrchol je obsažen v závěru písně.
  • Ke zpěvu si zataktujeme.

U písně si zopakujeme poznatky hudební teorie:

  • V kolikadobém taktu je píseň zapsána? (ve třídobém)
  • Jak se říká dynamickým znaménkům, která se v zápisu písně vyskytují? (mf – mezzoforte – středně silně, f – forte – silně, crescendo – zesilovat, decrescendo – zeslabovat)

V tom píseckým černým lese

pisecky

  • V jakém taktu je píseň zapsána?
  • Ke zpěvu písně si zataktujeme.

Napsat komentář