Existují hudební barvy, které jsou dány výběrem hudebních nástrojů. Smyčcové barvy jsou měkké, pastelové. Barvy dřevěných nástrojů dechových jsou ostřejší, světlejší. Žestě vymalují temné, zastřené odstíny, blýsknou se i zářivými, oslňujícími barvami.
Výstupy pro žáka:
– interpretuje své prožitky a pocity z hudby
– rozpozná a z notového zápisu vyčte 2/4 a 3/4 takt
Poslech – Krzystof Penderecki: Jakubova probuzení
Existují skladby, v nichž skladatelé vystačili jen s hudebními barvami a vůbec nepoužili rytmus a melodii. Je to nezvyklé, ale rozšiřuje nám to paletu zážitků, které nám hudba připravuje. Krzystof Penderecki je mistrem tohoto stylu. V orchestrální skladbě je námětem text z biblického příběhu o Jákobovi.
- Popište své pocity z poslechu této hudby.
- Jaké zvukové efekty vás zaujaly, které hudební nástroje se na nich podílely?
- Jak se liší tato hudba od té, kterou jsme dosud poslouchali?
Červená, modrá fiala
- V písni je zajímavě využit princip ozvěny – zkusíme si ji objevit (3. a 4. takt, 7. a 8. takt).
- Ozvěnu zpíváme tišeji.
- V písni najdeme několik dynamických vln, dynamický vrchol je obsažen v závěru písně.
- Ke zpěvu si zataktujeme.
U písně si zopakujeme poznatky hudební teorie:
- V kolikadobém taktu je píseň zapsána? (ve třídobém)
- Jak se říká dynamickým znaménkům, která se v zápisu písně vyskytují? (mf – mezzoforte – středně silně, f – forte – silně, crescendo – zesilovat, decrescendo – zeslabovat)
V tom píseckým černým lese
- V jakém taktu je píseň zapsána?
- Ke zpěvu písně si zataktujeme.
Našli jste chybu? Dejte nám vědět.