Pálení čarodějnic o Filipojakubské noci v noci z 30. dubna na 1. května je dodnes živý lidový zvyk. Lidé se scházejí u zapálených ohňů, protože tato noc je pokládána za magickou. Čarodějnice se slétají na čarodějnický sabat, otevírají se jeskyně, ve kterých se dají nalézt poklady. U ohňů se zapalují smolná košťata, která se vyhazují do výšky. Na tuto noc se společně připravíme – společně vytvoříme čarodějnice, které rozvěsíme po celé škole.
Výstup pro žáka:
– na základě vlastní zkušenosti nalézá a do komunikace zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral a upravil
Potřebný materiál a pomůcky
barevná čtvrtka A3, dva bílé kancelářské papíry, nůžky, lepidlo, voskovky, různé předměty se zajímavě strukturovaným povrchem: zbytky záclon, pytlovina, vlnitá lepenka, mince, kousky dřev, hřebeny, podrážky bot…
Provedení
- Společně si povíme o různých strukturách povrchů, předvedeme si předměty s odlišnou strukturou, osaháme si je.
- Ukážeme si provedení frotáže pomocí kancelářského papíru a voskovky.
- Žáci si nastříhají kancelářský papír na menší kusy a postupně si zkoušejí vytvořit frotáže různých předmětů. Navzájem si pomohou, porovnají své otisky. Vzorník otisků si položí na své pracovní místo.
- Každý žák si rozmyslí, jaká bude jeho čarodějnice, zda hodná, či zlá, přiletí na koštěti, či bude sedět, co bude mít na sobě.
- Na další kancelářský papír si postupně předkreslíme část čarodějnice (obličej, šátek, koště…), vybereme si podle svého vzorníku vhodný vzor. Předkreslenou část čarodějnice přiložíme na předmět a posouváním papíru tvoříme frotáž tak dlouho, až je celá část vyvzorkovaná. Takto si připravíme všechny díly čarodějnice – můžeme je samozřejmě vrstvit na sebe (šaty – zástěra – kapsa).
- Jakmile máme na lavici připravené a sestavené všechny díly čarodějnice, postupně je přilepíme na barevnou čtvrtku.
- Po vzájemném předvedení a hodnocení čarodějnice rozvěsíme ve škole.
Ukázky žákovských prací: