Začali jsme spořit, abychom se jednou mohli podívat do vesmíru? Dnes se společně podíváme na to, jak to bude vypadat v naší raketě, kterou budeme do vesmíru cestovat. Bude to raketoplán, nebo klasická raketa?
Výstupy pro žáka:
– rozlišuje tvary a funkce předmětů
– pozoruje a srovnává tvary užitkových předmětů, pokouší se je výtvarně vyjádřit v ploše
Potřebný materiál a pomůcky
bílá čtvrtka A3, barevné papíry, štětec (špejle), temperové barvy, suché křídy, lepidlo Herkules, tuš, nůžky, kancelářské papíry, tužka, izolepa
Provedení
- Rozhovor o objevování vesmíru člověkem v souvislosti s příslušným učivem přírodovědy: raketoplány, ISS, raketa…
- Jak to vypadá uvnitř kosmické lodě? Co člověk potřebuje na dlouhou cestu vesmírem? Nutné budou sluneční baterie, skladovací prostory, řídící panely, sklad paliva, přistávací modul či obytné prostory.
- Se členy týmu probereme, kterou část vnitřku rakety bude každý člen vytvářet.
- Promyslíme, která technická zařízení se budou vyskytovat ve vybrané části rakety. Jak by mohla vypadat? Kde budou umístěna? K čemu budou sloužit? Jak budou fungovat?
- Načrtneme si na čtvrtku rozmístění jednotlivých součástí ve vybraném modulu rakety.
- Vybereme si techniku, kterou svůj modul zpracujeme – kresbu tuší, malbu temperovými barvami, barevnými křídami, kresbu na barevné papíry a jejich vlepení na čtvrtku, koláž… Techniku ponecháme na volbě a rozhodnutí žáka.
- Z hotových obrázků sestaví členové týmu celou raketu. Na zadní části čtvrtek slepíme výkresy izolepou k sobě. Vznikne tak pás znázorňující vnitřek celé rakety.
- Každý tým představí svou raketu. Zhodnotíme výsledný výtvarný dojem celé práce.
Ukázky žákovských prací: