Muzikanti a zpěváci hodně jezdí po světě. Koncerty se konají v různých městech i zemích. Hráči jsou tak stále na cestách. Proto je pro ně důležité, aby se měli kam vracet, aby byli někde doma. Někteří skladatelé svůj vztah k rodné zemi vyjádřili dokonce hudbou.
Výstupy pro žáka:
– intonuje písně podle notového zápisu, orientuje se v něm
– poznává tóny ve stupnici C dur
Poslech – Antonín Dvořák: Domov můj
Skladba Domov můj je předehrou k divadelní hře Josef Kajetán Tyl. Námětem hry je nelehký život známého herce a literáta, jeho nucený odchod z Prahy, život v kočující herecké společnosti a nakonec smrt v bídě. V díle zaznívá motiv písně Kde domov můj.
- Poznáme melodii, která v ukázce opakovaně zaznívá?
- Při poslechu hledáme místa, která jsou této písni podobná.
Od Tábora až k nám
Českou pochodovou píseň zpíváme živě. Písničku doprovodíme hrou na tělo (plesk – tlesk). První doba v taktu je vždy přízvučná, těžká. Druhá doba je nepřízvučná, lehká.
Delfín
Delfín plave po moři
chvílemi se ponoří.
Rychle ale hlavu zpět,
aby viděl celý svět.
- Říkadlo o delfínovi rytmizujeme podobně jako píseň Od Tábora až k nám.
- K recitaci básničky může jedna skupina říkat slovo delfín a druhá slovo svět.
- Básničku zkusíme recitovat i jako kánon.
Okolo Hradce
Českou pochodovou píseň zpíváme, při refrénu zkusíme pochodovat. Píseň byla zpívána při pochodu vojáků v období mezi dvěma světovými válkami. V notovém zápisu zkusíme najít nejnižší tón, kterým píseň začíná. Vysvětlíme si a ukážeme systém pomocných linek a tón si zkusíme pojmenovat.
Našli jste chybu? Dejte nám vědět.