Že si s hračkami hrají jen děti? Ale kde. S mnohými hračkami si rádi hrají i dospělí. Tak třeba takové vláčky nebo autodráhy. S vláčky a autíčky si rádi zajezdí i tatínkové. A muzika – to je také hra, hra s notami.
Výstupy pro žáka:
– podle svých schopností zpívá intonačně čistě písně
– poznává hudební nástroje podle obrázku
Ptala se Zuzana Kuby
Českou lidovou píseň zpíváme živě a vesele. Při opakování slok měníme jména dívek ze třídy.
Kramářská
Zábavnou rytmickou hříčkou vedeme žáky k pečlivé výslovnosti, přesnému rytmu a nácviku dvojhlasu.
- Nejprve se všichni naučíme: Kupte si, kupte si všechno co mám, za grešli, za grešli celý můj krám!
- Při nácviku volíme odlišná tempa a různou intonaci hlasu.
- Rozdělíme se na dvě skupiny. S deklamací začne druhá skupina, která čtyřikrát za sebou vysloví „grešle a groš“. Pak nastoupí první skupina s deklamací nacvičeného textu „kupte si“ Druhá skupina i nadále říká své „grešle a groš“ (čtyřikrát). Obě skupiny si poté vymění úlohu a vše se opakuje.
Poslech – Jiří Stivín: Sangvinici
Skladba Sangvinici je netradiční jazzovou skladbou, ve které se uplatňuje hra smyčcového kvarteta, klavíru a sopraninové zobcové flétny. Jiří Stivín je mnohostranným hudebníkem, vynikajícím hráčem na zobcové a příčné flétny a na saxofon. Zabývá se interpretací vážné, především barokní hudby a hudbou jazzovou.
- Proč zní skladba tak vesele?
- Který nástroj doprovázel zobcovou flétnu? (klavír)
- Kolikrát se ve skladbě uplatnila hra smyčcových nástrojů? (třikrát)
- Které další nástroje kromě smyčců jsme ve skladbě slyšeli? (klavír, flétna)
Čím je flétna menší, tím má vyšší tón, čím je větší, tím zní její tón hlouběji.
Který z dvojice nástrojů má vyšší tón?
- housle – kontrabas
- trubka – trombon
- hoboj – fagot
Pod našima okny
Českou lidovou píseň zpíváme zvolna a výrazně. Dbáme na výslovnost.
- Při opakovaném zpěvu zpíváme podle rolí – chlapci a dívky.
- Pokusíme se vymyslet pohybový doprovod.
Našli jste chybu? Dejte nám vědět.