Člověk je společně s ostatními živými organismy součástí živé přírody. Zaměříme se na životní projevy. Společně si utřídíme poznatky o vývoji člověka. Této kapitole věnujeme jednu vyučovací hodinu.
Výstup pro žáka:
– rozvíjí si základní znalosti o životních potřebách a životě člověka
Společně si utřídíme poznatky o vývoji člověka na Zemi – využijeme prezentaci. Zopakujeme si, že stejně jako ostatní savci se i člověk vyznačuje společnými znaky života – životními projevy. Základní životní projevy máme společné, v jiných se lišíme:
- dýcháme (kyslík ze vzduchu)
- přijímáme živiny (potrava a voda)
- vylučujeme (oxid uhličitý, zbytky potravy, tekutiny a škodlivé látky)
- rozmnožujeme se
- rosteme a vyvíjíme se
- pohybujeme se
- reagujeme na změny prostředí
Nezbytné podmínky pro život zajišťuje příroda. Od ostatních živočichů se odlišujeme:
- stavbou obydlí
- zhotovením oděvu
- úpravou pokrmů
- výrobou věcí
- zkrášlováním prostředí …
Člověk je tedy schopen myslet a pracovat, žije ve společnosti s ostatními lidmi, dorozumívá se, přetváří své prostředí.
Nad životními projevy a potřebami diskutují žáci v týmech, zapisují a zakreslují si do sešitu potřebné informace, na kterých se společně domluvili. Na závěr ke shrnutí využijeme textu v učebnici přírodovědy (Od vesmíru k člověku – Fortuna) na straně 44 – 46. Nové vědomosti si zopakujeme v pracovním listě.