Rádi jezdíme k babičce a dědovi. Společně si s nimi povídáme, hrajeme, chodíme na procházky. Máme je rádi. Jsme u nich v bezpečí, rozumíme si s nimi. Zkusíme vytvořit podle svých představ jejich portrét.
Výstupy pro žáka:
– výtvarně vyjadřuje proporce lidské hlavy, konfrontuje představu se skutečností
– přesněji výtvarně vyjadřuje proporce lidské postavy
Potřebný materiál a pomůcky
čtvrtka A3, suchý pastel, mléko, velký štětec
Provedení
- Vyprávíme si o svém vztahu k babičce nebo dědovi. Kde bydlí? Jak často k nim jezdíme? Co vše s nimi provádíme? Podobáme se jim. Ale v jejich obličejích už můžeme najít stopy stáří – vrásky.
- Vybereme si jednoho ze svých prarodičů. Na čtvrtku na výšku namalujeme jejich portrét. Měly by se v něm objevit nejen stopy stáří, ale i vzájemné porozumění, jejich laskavý pohled, bezpečí u nich doma.
- Malujeme suchým pastelem, roztíráme prsty, barvy postupně nanášíme, promícháme, snažíme se dodat plastičnost – vystínovat.
- Přidáme pozadí, které je kontrastní. Opět pastel rozetřeme.
- Pro zvýraznění barev portrétu využijeme mléko, které štětcem lehce naneseme.
- Hotovou práci představíme spolužákům.
Zhodnotíme výtvarnou stránku portrétu, zachycené proporce i detaily. Doma portrét představíme své babičce či dědečkovi, zhodnotíme soulad se skutečností.
Ukázky prací: