Každý z nás má nějaké tajemství. Pro naše předky měla velký význam hudba. Nejenže tajemství přinášela, ale občas ho i odhalovala. Byla součástí nejrůznějších slavností spolu s tancem. A správný rytmus hudbě udával buben. Vydáme se za Indiány – ocitneme se uprostřed oslav mohutného zvířete – bizona. Druhé tajemství nám poodhalí domorodci z Afriky. Za dalším tajemstvím se vydáme na Chodsko.
Výstupy pro žáka:
– vyjádří pohybem tempo, vzestupnou a sestupnou melodii
– interpretuje své prožitky a pocity z hudby
Poslech – Tanec bizonů
Pro indiánské kmeny je hudba spjata s tancem. Pohybem těla vyjadřují tanečníci své myšlenky i to, co cítí. Tanec je pro ně odrazem okolního světa. Je vždy záležitostí celého kmene. Ocitneme se uprostřed reje – Indiáni tančí, až se zem otřásá – přesně, jako bychom slyšeli běžet stádo bizonů. V hudební ukázce slyšíme, jako by bubnováním, zpěvem a tancem napodobovali chování bizonů.
- Který hudební nástroj doprovází zpěv písně? (bubny)
- Zní ve skladbě sólový zpěv? (ano)
Hra na zrcadlo
Postavíme se do kruhu. V kruhu se libovolně pohybuje vedoucí (šaman). Volí různé jednoduché pohyby – chůze, poskoky, pohyby rukama v rytmu hudební ukázky. Ostatní členové kmene je po něm opakují. Před vystřídáním pohybu musí počkat, až se všichni sjednotí – provádějí je společně.
Hdyž jsem šel vod Domažlic
Na Chodsko se vydáme za pěknou písničkou. Stále se tu zpívá v chodském nářečí. Je to píseň taneční, proto ji také tanečně budeme zpívat – s přirozenou lehkostí.
- v notovém zápisu najdeme dynamická znaménka a určíme jejich význam (mf = mezzoforte – středně silně, decrescendo = zeslabovat)
- ukážeme si repetici a vysvětlíme, co znamená (opakování daného úseku skladby)
- jak se nazývají pomlky, které zde najdeme a které notě odpovídají (čtvrťová pomlka na jednu dobu – čtvrťová nota)
- do notového sešitu si zapíšeme čtvrťové pomlky a čtvrťové noty
- namísto dvou čtvrťových pomlk by v zápisu mohla být použita jen jedna pomlka – jak ji nazýváme (půlová)
- zapíšeme si půlové pomlky (sedí na třetí lince) a půlové noty
Já se dycky vohlídám
Lidovou píseň z Chodska zpíváme chodským nářečím mírně rychle. Je o Jeníčkovi zraněném ve válce a jeho lásce k modrooké dívce.
- píseň opakovaně zpívají žákovské týmy po jednotlivých slokách
- při zpěvu taktujeme
Poslech – Vodní bubny
Další hudební ukázka nám odhalí tajemství afrických domorodců. Ti ke svému bubnování nepotřebují vždycky jen bubny. Stejně dobře jim poslouží třeba vodní hladina v řece. Poslechneme si, jak takové vodní bubny znějí.
Našli jste chybu? Dejte nám vědět.