V osmnácté, devatenácté a dvacáté hodině objevujeme, jak funguje jednoduchý program. V továrnách přesné a složité výrobky vyrábějí automaty řízené počítači. Pomocí počítačových programů operují lékaři v nemocnicích, piloti řídí letadla. Díky naprogramovaným robotům jsou špičkové výrobky natolik levné, že si je může koupit téměř každý z nás.
Výstupy pro žáka:
– s pomocí učitele logicky sestaví sled jednotlivých příkazů a tak vytvoří jednoduchý počítačový program
– sleduje chod programu
– dokáže odstranit jeho případné nedostatky
Pomocí programu v počítači musíme přístrojům sdělit, co a v jakém pořadí mají dělat a podle čeho se rozhodovat. My se nyní seznámíme s tím, jaké to je programovat robota. Náš robot se jmenuje Petřík, není skutečný, je pouze zobrazený na monitoru. Zato nás bude poslouchat na slovo, běhat po obrazovce a třeba postaví domek i se zahrádkou.
Ovládáme Petříka
Spustíme aplikaci Petřík. Okno aplikace je rozdělené na tři části. V horní části provádí Petřík naše příkazy, ve spodní části vidíme sled sestavených příkazů a konečně v pravém sloupci najdeme ikony: čtyři pro chůzi a otáčení Petříka, čtrnáct ikon pro volbu pozadí a dvě spodní ikony slouží pro vymazání příkazu a pro spuštění běhu programu. Po stisku klávesy ENTER se v horní části objeví Petřík, který vystaví zahrádku se stromkem a domeček. Celou akci si spusťte ještě několikrát a přitom pozorujte obě velké části.
Všimněte si:
- chce-li Petřík postavit další část plotu, musí nejdřív popojít
- před umístěním horní plošky (například střechy) se musí Petřík otočit čelem k domku
Programujeme Petříka
Klikejte na ikonu odpadkového koše tak dlouho, až bude okno k sestavení programu celé černé. Zůstane zde pouze Peťulda. Program budeme sestavovat tak, že klikáme na ikony v pravém sloupci. Vybrané ikony se nám řadí ve spodním okně. Pokud klikneme na ikonu se startovacím praporkem, Petřík celý program přečte a v horním okně nám ho předvede.
Příklad
Jednoduchý program pro stavbu plotu se stromy
se nám v horním okně předvede takto
Domeček se zahrádkou můžeme postavit následujícími příkazy
přičemž se nám předvede následovně:
Pracujeme
Sestavujte své první programy pro Petříka. Nechejte ho vystavět několik obrázků podle svého výběru.
Úkoly
1) Postavte domeček se zahrádkou a stromkem a vedle tohoto prvního domečku vystavte druhý, úplně stejný, se stejnou zahrádkou a stromkem.
2) Postavte domeček se zahrádkou a stromkem a vedle vystavte druhý domeček ale tak, aby měl zahrádku na druhou stranu.
3) Vybudujte středověký hrad.
4) Postavte domeček se zahrádkou a nad něj na oblohu umístěte sluníčko.
5) Na obloze je sluníčko s mráčkem, dole jsou dva domečky s propojenými zahrádkami.
Jakmile úkol splníte, pomocí příkazu PRINT SCREEN vyfotografujte obrazovku, v aplikaci Malování vzniklý obrázek upravte a odešlete elektronicky učiteli (Stiskem klávesy PrtScrn uložíme fotografii obrazovky do paměti počítače. Spustíme aplikaci MALOVÁNÍ a stiskem kláves Ctrl + V vložíme fotografii do aplikace. Poté vystřihneme požadovaný obrázek, stiskem kláves Ctrl + C vystřižený obrázek uložíme do paměti počítače. Nakonec spustíme WORD PAD a obrázek pomocí kláves Ctrl + V vložíme na stránku).
Úkoly plníme postupně, navzájem spolupracujeme.
V úvodu celku využijeme k seznámení žáků s problematikou prezentaci. Poté si do počítače stáhneme program, rozbalíme ho a můžeme začít tvořit. Žáci obdrží seznam zadaných úkolů.
Našli jste chybu? Dejte nám vědět.