Ovládáme králíčka

V devatenácté, dvacáté a dvacáté první hodině objevujeme, jak funguje jednoduchý program. V továrnách přesné a složité výrobky vyrábějí automaty řízené počítači. Pomocí počítačových programů operují lékaři v nemocnicích, piloti řídí letadla. Díky naprogramovaným robotům jsou špičkové výrobky natolik levné, že si je může koupit téměř každý z nás.
Výstupy pro žáka:
– s pomocí učitele logicky sestaví sled jednotlivých příkazů a tak vytvoří jednoduchý počítačový program
– sleduje chod programu
– dokáže odstranit jeho případné nedostatky

Pomocí programu v počítači musíme přístrojům sdělit, co a v jakém pořadí mají dělat a podle čeho se rozhodovat. My se nyní seznámíme s tím, jaké to je programovat robota. Náš robot se jmenuje Petřík, není skutečný, je pouze zobrazený na monitoru. Zato nás bude poslouchat na slovo, běhat po obrazovce a třeba postaví domek i se zahrádkou.

Ovládáme Petříka

Spustíme aplikaci Petřík. Okno aplikace je rozdělené na tři části. V horní části provádí Petřík naše příkazy, ve spodní části vidíme sled sestavených příkazů a konečně v pravém sloupci najdeme ikony: čtyři pro chůzi a otáčení Petříka, čtrnáct ikon pro volbu pozadí a dvě spodní ikony slouží pro vymazání příkazu a pro spuštění běhu programu. Po stisku klávesy ENTER se v horní části objeví Petřík, který vystaví zahrádku se stromkem a domeček. Celou akci si spusťte ještě několikrát a přitom pozorujte obě velké části.

Všimněte si:

  • chce-li Petřík postavit další část plotu, musí nejdřív popojít
  • před umístěním horní plošky (například střechy) se musí Petřík otočit čelem k domku

Programujeme Petříka

Klikejte na ikonu odpadkového koše tak dlouho, až bude okno k sestavení programu celé černé. Zůstane zde pouze Peťulda. Program budeme sestavovat tak, že klikáme na ikony v pravém sloupci. Vybrané ikony se nám řadí ve spodním okně. Pokud klikneme na ikonu se startovacím praporkem, Petřík celý program přečte a v horním okně nám ho předvede.

Příklad

Jednoduchý program pro stavbu plotu se stromy

petrik01

se nám v horním okně předvede takto

petrik02

Domeček se zahrádkou můžeme postavit následujícími příkazy

petrik03

přičemž se nám předvede následovně:

petrik04

Pracujeme

Sestavujte své první programy pro Petříka. Nechejte ho vystavět několik obrázků podle svého výběru.

Úkoly

1) Postavte domeček se zahrádkou a stromkem a vedle tohoto prvního domečku vystavte druhý, úplně stejný, se stejnou zahrádkou a stromkem.

petrik05

2) Postavte domeček se zahrádkou a stromkem a vedle vystavte druhý domeček ale tak, aby měl zahrádku na druhou stranu.

petrik06

3) Vybudujte středověký hrad.

petrik07

4) Postavte domeček se zahrádkou a nad něj na oblohu umístěte sluníčko.

petrik08

5) Na obloze je sluníčko s mráčkem, dole jsou dva domečky s propojenými zahrádkami.

petrik09

Jakmile úkol splníte, pomocí příkazu PRINT SCREEN vyfotografujte obrazovku, v aplikaci Malování vzniklý obrázek upravte a odešlete elektronicky učiteli (Stiskem klávesy PrtScrn uložíme fotografii obrazovky do paměti počítače. Spustíme aplikaci MALOVÁNÍ a stiskem kláves Ctrl + V vložíme fotografii do aplikace. Poté vystřihneme požadovaný obrázek, stiskem kláves Ctrl + C vystřižený obrázek uložíme do paměti počítače. Nakonec spustíme WORD PAD a obrázek pomocí kláves Ctrl + V vložíme na stránku).

Úkoly plníme postupně, navzájem spolupracujeme.

V úvodu celku využijeme k seznámení žáků s problematikou prezentaci. Poté si do počítače stáhneme program, rozbalíme ho a můžeme začít tvořit. Žáci obdrží seznam zadaných úkolů.

Napsat komentář