Vlak je skvělý vynález. Sveze i tisíc lidí najednou. Poslechneme si skladbu, která oslavuje tento dopravní prostředek. Parní lokomotiva nejdříve pouští páru, poté se pomalu rozjíždí až do nejvyšší rychlosti, zpomaluje i zastavuje.
Výstupy pro žáka:
– intonuje písně podle notového zápisu, orientuje se v něm
– rozlišuje tóny ve stupnici C dur a pomlky
Poslech – Arthur Honegger: Pacific 231
Skladba s tímto názvem vznikla vlastně náhodou. Skladatel původně neměl vůbec v úmyslu složit skladbu na rychlíkovou lokomotivu. Svůj název dostalo toto populární dílo až dodatečně. Autora inspirovala k pojmenování rychlíková lokomotiva, která byla tehdy nejmodernější parní lokomotivou. Ve skladbě můžeme vyposlouchat, jak lokomotiva nabírá páru, jak se rozjíždí, supí přes hory, i jak zpomaluje a zastavuje.
Ententýna, mandolína
Ententýna, mandolína, pojedeme do Kolína,
housle, basa, trumpeta, pojedeme do světa.
- Báseň rytmicky deklamujeme, vytleskáváme k tomu rytmus.
- Při opakování podobně jako lokomotiva měníme tempo.
Kozel
- Zpěv této písně je založen na opakování stejného úryvku prvního hlasu v hlasu druhém. Jedná se vlastně o hru na ozvěnu.
- Tato písnička je plná pomlk. Pozorně si prohlédneme její notový zápis. Spočítáme, kolik je v písni čtvrťových (17) a kolik osminových (16) pomlk.
- V notovém sešitu si zopakujeme pomlky i noty.
- Na tabuli zakreslíme druhy not a druhy pomlk. Do sešitu si žáci přiřadí správné noty k jednotlivým pomlkám.
Náměšť
Tato píseň je věnována městu Náměšť nad Oslavou, ve kterém vznikla. Je v ní uplatněn podobný princip jako v písni Kozel – hra na ozvěnu.
- Nejprve předzpívává učitel, poté se mohou vystřídat dobří zpěváci.
Našli jste chybu? Dejte nám vědět.