Barvy pohádkového štěstí

Pohádky končí vždy šťastným rozuzlením. Společně se vydáme hledat barvy štěstí. Budeme objevovat barevnou harmonii – jednak štěstí, ale i zármutku. Obojí v pohádkách patří k sobě.
Výstupy pro žáka:
– zkouší vytvořit svůj vizuální obraz
– rozvíjí svůj smysl pro výtvarný rytmus a pro řešení plochy s využitím barevných prvků

Potřebný materiál a pomůcky

dvě čtvrtky A2, temperové barvy, kelímek s vodou, misky na míchání barev, štětec, vyrobený tupováček (do ostřižku látky zabalíme piliny a zavážeme), tužka, špičaté nůžky

Provedení

  1. Povídáme si o pohádkách jako střetnutí dobra se zlem. Jakými barvami bychom mohli vyjádřit tyto dva protiklady?
  2. Dobro i zlo je provázeno štěstím či zármutkem – i štěstí se zármutkem můžeme vystihnout různými barevnými odstíny. Jakými?
  3. V dnešní práci se vydáme hledat pohádkovou barevnou harmonii štěstí a zármutku.
  4. Na první čtvrtce si tužkou načrtneme obrys zvláštního „pohádkového“ tvaru. Bude to tvar abstraktní – nemusí připomínat žádný konkrétní předmět.
  5. Pohádkový tvar opatrně vystřihneme špičatými nůžkami. Budeme potřebovat jak vnější, tak i vnitřní část. Neměli bychom je poškodit.
  6. Na druhou čtvrtku přiložíme jako šablonu vnější vystřiženou část. V miskách postupně mícháme různé odstíny barev pohádkového štěstí. Mícháme hustší temperové barvy. Pomocí tupováčku barvy nanášíme na čtvrtku. Šablona nám podrží tvar, tupováček zanechá zvláštní otisky. Barvy tupujeme do sebe, vytváříme rozličné tvary a struktury.
  7. Po zaschnutí přiložíme na vzniklou práci vnitřní část šablony. Nyní se snažíme míchat pohádkové barvy zármutku. Opět je tupováčkem nanášíme na čtvrtku, tupováním tak strukturujeme pozadí pohádkového štěstí. Šablonu při tupování lehce posunujeme, aby nám nevznikla mezi štěstím a zármutkem bílá hranice.

Svou práci představíme spolužákům – zhodnotíme výtvarné působení a vzniklý barevný kontrast.

Ukázky prací:

 

 

Napsat komentář