Jak by ruka vypadala jako symbol některého povolání? Inspirujeme se středověkými cechovními znaky, pohrajeme si se svou rukou a zkusíme vytvořit logo některého z lidských povolání.
Výstupy pro žáka:
– na základě vlastní zkušenosti nalézá a do komunikace zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral a upravil
– poznává výtvarné možnosti linie, druhy linie
Potřebný materiál a pomůcky
kancelářský papír A4, čtvrtka A3, inkoust, dřívko, temperové barvy, štětce, kelímek s vodou, misky na míchání barev
Provedení
- Vyprávíme si o středověkých cechách a o jejich symbolech. Co můžeme v cechovním znaku nalézt?
- Každý žák si zvolí jedno lidské povolání, promyslí, jaké pracovní nástroje jsou důležité, jak je znázornit. V jakém prostředí se tato činnost odehrává?
- Na kancelářský papír obkreslíme svou ruku.
- Kreslíme, šrafujeme a dotváříme ji dřívkem a inkoustem.
- Hotovou ruku vytrháme.
- Na čtvrtku malujeme temperami barevnou charakteristiku prostředí, ve kterém se odehrává činnost vybraného lidského povolání. Přidáme charakteristické pracovní nástroje.
- Na suchou čtvrtku naaranžujeme kresbu ruky. S aranží si pohrajeme, aby vystihovala celkový záměr a vzniklo tak logo vybraného povolání. Ruka může být pomačkaná, nemusí být přilepená celou plochou.
- Hotovou práci představíme spolužákům, společně můžeme odhadovat, čí logo vidíme.
- Zhodnotíme především výtvarné působení (výtvarnou zkratku) představeného povolání.
Ukázky žákovských prací: