Létání

Lidé odjakživa záviděli ptákům, že umějí létat. Sami se dokázali vznést teprve nedávno. Někdy, když se se pozorně zaposloucháme do hudby, máme pocit, jako bychom se vznášeli. Ani ptáček však nedokáže létat bez namáhavého cvičení. Je to prostě tak zařízeno, že chceme-li mít z něčeho radost, musíme do toho vložit alespoň trochu vlastního úsilí.
Výstupy pro žáka:
– pokračuje ve sluchovém pozorování a rozlišování zvuku kolem nás
– sluchem pozná, kdy melodie stoupá či klesá

Hra Létá – nelétá (Otázka a odpověď)

Při této hře si upevňujeme intonační jistotu kukačkové tercie (g1 – e1).

leta_neleta

Vyletěl holoubek

vyletel_holoubek

Lidovou píseň z Čech zpíváme mírně.

  • Sledujeme podle not stoupající a klesající melodii písně. Poznáme podle ní, kdy holoubek vzlétá?
  • Zazpíváme první tři a poslední tři takty písně na jména not.
  • Kolik dob trvá jeden takt této písně?
  • Rozdělíme se na dvě skupiny, jedna zpívá píseň, druhá počítá a vytleskává doby v taktech (první doba je přízvučná, tleskneme silněji).

Poslech – Maurice Ravel: Suita č. 2 z baletu Daphnis et Chloe

Námětem tohoto baletu příběh o lásce pastýře Daphnise a pastýřky Chloe. Jejich láska byla ohrožena únosem Chloe. Při tanečních hrách nečekaně přepadli pastýře piráti, kteří dívku unesli. Nakonec přeci jen všechno dobře dopadlo. Bůh vyslyšel prosby Daphnise a pomohl jeho milé uniknout ze zajetí. Celý příběh je zakončen oslavným tancem a radostí u sochy přírodního boha Pana.

V ukázce uslyšíme, jak se probouzí příroda, zpívají ptáci, sluníčko pomalu vychází. V dynamickém vrcholu se slunce vyhoupne přes obzor. Zvuk pak opět slábne.

  • Který hudební nástroj napodoboval zpěv ptáků? (flétna)
  • Zvednutím ruky označte místo, ve kterém místě se poprvé ozve smělejší zpěv ptáčka. (0:43)

Měla jsem já hulána

mela_jsem_ja_hulana

Českou lidovou píseň zpíváme mírně.

  • Zpěv doprovodíme rytmicky tleskáním.
  • Přidáme jednoduchý pohybový doprovod.

 

Našli jste chybu? Dejte nám vědět.

Napsat komentář