Společně se vypravíme do středověku. Ocitneme se na pražském dvoře císaře Rudolfa II. Jako jeden z mála císařů se zajímal o vědy. Zval k sobě různé vědce – astronomy i alchymisty. Tehdy v českých zemích pobýval alchymistů velký počet.
Výstupy pro žáka:
– poznává základní a podvojné barvy a vhodně je používá
– chápe odlišnosti uměleckého vyjádření skutečnosti od přesné podoby světa
Potřebný materiál a pomůcky
čtverec ze čtvrtky A2, temperové barvy, štětce, kelímek na vodu, misky na míchání barev
Provedení
- Alchymista experimentoval, zkoumal a poznával přírodní děje z několika nynějších vědních oborů (fyzika, chemie, medicína) i z dalších oblastí (magie, astrologie). Pokusy provozoval ve své dílně, většinou ve sklepení domu.
- Jeho dílnu si představíme před sebou. Co zde nesmělo chybět? Skleněné baňky, misky, váhy, lahve, hmoždíře, různé chemikálie, ale i klece se zvířaty.
- Jak mohl alchymista vypadat? Trochu potrhlý vědec snažící se vyřešit problém. Na sobě má středověké oblečení, nemá čas dbát na svůj zevnějšek, je zarostlý, neholený, potřísněný od chemikálií.
- Nejprve zkusíme rozvrhnout a výtvarně ztvárnit prostředí alchymistické dílny. Určitě tu je šero, vidíme pícku, na ní různé křivule a baňky. Plameny vydávají odlesky na alchymistickém nádobí, odráží se i ve skle.
- Poté zkusíme vytvořit portrét alchymisty. V očích se mu objevuje naděje, že tentokrát pokus dopadne dobře.
- Menším štětcem dotvoříme na hotové práci detaily.
- Svou práci představíme spolužákům. Společně zhodnotíme, jak se nám podařilo vytvořit atmosféru středověké dílny a alchymisty jako vědce.
Ukázky prací: