Na hory jezdíme hlavně za čerstvým vzduchem. Lákají nás také k tomu, abychom zde prožili nějaké dobrodružství. Setkáme se tu i s některými zajímavými věcmi, třeba s ozvěnou.
Výstupy pro žáka:
– vyjádří obsah jednotlivých částí poslechové skladby
– vyjádří vzestupnou a sestupnou melodii pohybem
Hra na ozvěnu
Melodickou ozvěnu využijeme k rozezpívání. Při jejím zpěvu je důležitá také vizuální představa. Představíme si skaliska, lesy či jeskyni. Zpíváme jakoby do dálky, lehce, zvučně. Při nádechu nezvedáme ramena.
Při rytmické ozvěně využijeme pleskání rukama o stehna a tleskání. Pravidelně se střídají učitel s dětmi. Volíme odpovídající tempo.
Poslech: Vítězslav Novák – V Tatrách
Český skladatel Vítězslav Novák miloval hory. Podnikal výpravy po hřebenech Vysokých Tater. Pod dojmem jednoho svého dobrodružství, při kterém málem přišel o život, napsal orchestrální skladbu. V ukázce prožijeme sílící déšť, zuřivou bouři i okamžik, kdy se mraky rozplynou a vysvitne sluníčko.
- Jak se dá v hudbě znázornit bouře? (papírový sáček, plech na pečení, valcha, umyvadlo s vodou…)
Slunce za hory
Písničku si společně zazpíváme, poté zpíváme s pohybovým doprovodem. Sedíme nebo stojíme v kruhu. Držíme se tak, že máme za zády zkřížené ruce. Při refrénu se pohybujeme vlevo a vpravo, dopředu a nazad, nahoru a dolů.
Hrátky s říkadlem
Říkadlo nejprve rytmicky deklamujeme – nacvičujeme pomocí hry na ozvěnu. Poté recitujeme s tleskáním a pleskáním. Nakonec zkusíme recitaci říkadla jako kánon.
Já mám malovanou vestu
Českou píseň zpíváme lehce, vesele. Nácvik provádíme postupně. Přidat můžeme i jednoduchý pohybový doprovod.
Našli jste chybu? Dejte nám vědět.