V souvislosti s novými poznatky o vesmíru získanými v přírodovědě hledáme lidský rozměr v nesnadno pochopitelném mimozemském světě. Pokusíme se spojit přímou zkušenost s pozorováním vesmíru s výtvarným působením.
Výstupy pro žáka:
– dokáže kompozičně řešit výtvarnou plochu
– rozvíjí svou fantazii a představivost
Potřebný materiál a pomůcky
bílá čtvrtka A3, tempery, štětce, kelímek na vodu, misky na míchání barev
Provedení
- Se žáky si připomeneme nebeská tělesa ve sluneční soustavě, s kterými jsme se seznámili v hodinách přírodovědy. Využijeme skutečné barevnosti, či můžeme zvolit vlastní barvy dle fantazie.
- Každý žák si vybere jedno těleso ve sluneční soustavě, například:
- hořící kouli Slunce s protuberancemi a obrovským žárem
- Měsíc s pustinami kráterů a pohořími s ostrými konturami
- kometu s hlavou z ledu a prachu s dlouhým ohonem
- Vybrané těleso zpracujeme na čtvrtku, přidáme tmavé pozadí, na kterém nebeské těleso vynikne. Temperu nanášíme ve větší vrstvě, aby vynikly stopy štětce.
- Doplníme drobné detaily, které zvýrazní plastičnost práce.
- Při předvedení spolužákům hodnotíme výtvarné působení díla, výraznost, vyniknutí na pozadí, řešení plochy.
Ukázky žákovských prací: