Na stavbě

Hudební skladba se staví jako dům. Skladatel podobně jako architekt musí své dílo naplánovat, aby se lidem líbilo. Mnohé hudební stavby jsou složité. Jedná se třeba o symfonie. I na mnohých jednoduchých písních je však poznat, že je vytvářeli mistři. A ani ta nejjednodušší písnička se při zpěvu nesmí odbýt. Někomu může totiž udělat větší radost, než celá symfonie.
Výstupy pro žáka:
– pokračuje ve sluchovém pozorování a rozlišování zvuků kolem nás
– rytmizuje a melodizuje jednoduché texty, improvizuje v rámci nejjednodušších forem

Pohádka bez konce

Probudil se mraveneček a šel na procházku,
probudil se, vzal raneček na pár žitných klásků
a pšeničku k tomu. A když přišel domů…
…vstal zas jiný mraveneček a šel na procházku,
probudil se, vzal raneček na pár žitných klásků
a pšeničku k tomu. A když přišel domů…

  • Báseň nejprve sborově recitujeme.
  • Zkusíme rytmizovat – tleskání, dupání…
  • Rozdělíme se do trojic, zkusíme nekonečný přednes s rytmizací.
  • Nakonec zkusíme týmovou melodizaci.

Mravenci

mravenci

  • Písničku Pavla Nováka zpíváme rozpustile.
  • Přidáme rytmický doprovod ve čtyřech čtvrťových dobách – dvě plesknutí do kolen, dvě tlesknutí. V refrénu střídáme plesknutí do kolene – střídáme pravou a levou dlaň.
  • Zkusíme jednoduchý pohybový doprovod – jako mravenci při stavbě.

Poslech – Franz Schubert: Pstruh

Rakouský hudební skladatel Franz Schubert složil na 600 písní. Jednou z nich je Pstruh. Je to ryba, která žije v čistých potocích a říčkách. Skladatel dostal do klavírního doprovodu dokonce šplouchání vlnek v potůčku. Ve zpěvu můžeme vycítit strach o osud jedné malé rybky. Dramatická naléhavost je zde zvýrazněna tečkovaným rytmem, skoky v melodii, staccatem v klavírním doprovodu.

  • Kdo zpívá písničku – muž nebo žena?
  • Který hudební nástroj doprovází zpěv?
  • Zkuste vystihnout místo, kde dochází k dramatickému zvratu. Kdo pozná, zvedne ruku.

Dělání

delani

  • Píseň Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka zpíváme klidně.
  • Zpěv písně opakujeme dvakrát.

Noty celé a půlové

  • Rozlišíme si a naučíme se zapisovat noty celé a půlové.
  • Tyto noty si procvičujeme do notového sešitu.

 

Našli jste chybu? Dejte nám vědět.

Napsat komentář