Jak mohla vypadat tvář jednoho z našich předků? V jeho očích se již odráží budoucí lidský intelekt. Stále se však hodně podobá svým předkům – lidoopům, z nichž vzešel. Ale už umí použít některé zbraně a boj o přežití ho nutí přemýšlet o svém konání.
Výstupy pro žáka:
– porovnává ilustrace, popisuje obrázky
– využívá přítlak, odlehčení, šrafování, zhušťování a zřeďování čar
Potřebný materiál a pomůcky
čtvrtka A3, tuš, redispero, malý štětec, suché křídy
Provedení
- Prohlédneme si některé ilustrace Zdeňka Buriana, na kterých zachytil život v pravěku. Maloval je podle archeologických nálezů. Jeho představivost nám pomáhá pochopit život pravěkých lidí. Zkusíme si popsat, jak se tehdejším lidem asi žilo.
- Vezmeme si tuš s redisperem a pokusíme se zachytit tvář našeho prapředka.
- Nezapomeneme využít šrafování, zhušťování a zřeďování čar, abychom vystihli výraz tváře. Pomůže nám také přítlak a odlehčení prázdného místa.
- Práci necháme zaschnout. Mezitím promyslíme, jaké barvy bychom mohli použít na pozadí. Měly by nám pomoct zachytit atmosféru místa (bouřka, neprostupný les, prostředí před jeskyní, kde se pračlověk ukryl…)
- Suchými křídami zpracujeme pozadí portrétu. Využijeme pouze barevné skvrny, které do sebe rozmažeme.
- Svou práci představíme spolužákům a zhodnotíme její estetické působení. Jaké pocity v nás vzbuzuje tvář zobrazeného pračlověka?