Představíme si město, kde by se nám hezky žilo. Bude to malé městečko s mnoha barevnými vilkami a domky se zahradou, nebo velké město s paneláky? Bude mít historické centrum, náměstí s obchody a kavárnami, kašnu, kostel, hrad, zámek, park s jezírkem? Přemýšlejme i o obslužnosti v obci – o dostatku silnic, o železnici a nádraží, obchodech, škole, knihovně, dětském hřišti, sportovním areálu, parkovišti. Pokud už máme zcela jasnou představu o svém městě, nakreslíme si ho. Ale pozor! Budeme mít vymezený velice zvláštní prostor na naši práci, a to obrys našich rukou.
Výstupy pro žáka:
– řeší úkoly dekorativního charakteru v ploše (symetrická a asymetrická řešení)
– citlivě vnímá výtvarná díla
Potřebný materiál a pomůcky
bílá čtvrtka A4, pastelky, tenký černý fix
Provedení
- Prohlédneme si některé práce autorů naivního umění. Jedná se o umění „neškolených“ malířů. To volně vzniklo z lidového umění. Jde spíš o intuitivní malování s perspektivními nepřesnostmi, s anatomickými a pohybovými deformacemi. Důraz je kladen více na maličkosti než na celkovou koncepci, myšlenka má přednost. Námětem je každodenní život, vzpomínky, snové představy.
- Ukázky obrazů naivních malířů: Henri Rousseau, Helen Elliott, současné naivní malířství.
- Nejdřív si pořádně promyslíme, jak bude naše město vypadat.
- Vyzkoušíme všechny možné polohy rukou na čtvrtce – prsty u sebe, od sebe, různé otočení rukou, vzájemná poloha.
- Vybereme tu, která bude pro kresbu našeho města co nejvýhodnější.
- Obkreslíme obrys rukou ve vybrané poloze.
- Do rukou začneme kreslit jednotlivé části města. Alespoň základní rozvržení výkresu provedeme tužkou.
- Hotové obrysy rukou a částí města obtáhneme tenkým černým fixem.
- Svoje městečko kolorujeme pastelkami. Barvy vůbec nemusí odpovídat skutečnosti.
Ukázky žákovských prací: