Hra na řetěz

Básničku Jiřího Havla využijeme k rytmické deklamaci. Celou báseň napíšeme na tabuli a společně nejprve doplníme chybějící verše. Poté ji společně přečteme. Žáci se rozdělí do dvojic. Každá dvojice bude rytmicky deklamovat jedno dvojverší – každý žák tedy vysloví jeden verš. Všechny verše na sebe musí plynule navazovat tak, aby báseň nepostrádala smysl.

Divné verše! Co teď s nimi?
Neboj se jich, dopiš rýmy!

Co je to led? Zmrzlá …. (voda)
Značka našich aut je …. (Škoda)

Po kolejích jezdí …. (vlak)
potopená loď je …. (vrak)

Škrabošce se říká …. (maska)
nejkrásnějším citům …. (láska)

Známý tvrdý kov je …. (ocel)
polibek byl kdysi …. (pocel)

Padesát je ze sta …. (půl)
a nad zlato někdy …. (sůl)

Neděle je po …. (sobotě)
kousek hudby v každé …. (notě)

V pokladně je …. (pokladník)
za otázkou …. (otazník)

Denní tisk jsou …. (noviny)
otec hlava …. (rodiny)

Sparta hraje v první …. (lize)
známá šikmá věž je v …. (Pise)

Dvanáct měsíců má …. (rok)
tři dcery měl kníže …. (Krok)

Kazi, Tetu, …. (Libuši)
zapiš si to za …. (uši)

Báseň nepřednášíme, říkáme ji jako metronom, přesně, strojově pravidelně.

Napsat komentář