Skladba

Poznáváme souvětí, pomocí spojek spojujeme do souvětí věty, zapisujeme jejich stavbu pomocí vzorce souvětí. Ve větách se učíme hledat podmět a přísudek. Poté se zaměříme na shodu přísudku s podmětem.

a) Věta jednoduchá a souvětí

  1. cvičení – spojujeme věty do souvětí
  2. cvičení – určíme, zda je větný celek jednoduchá věta nebo souvětí
  3. cvičení – určíme, zda je větný celek jednoduchá věta nebo souvětí
  4. cvičení – k souvětí přiřadíme vzorec souvětí
  5. cvičení – ke každému větnému celku zapíšeme, z kolika vět se skládá
  6. cvičení – ke každému větnému celku zapíšeme, z kolika vět se skládá
  7. cvičení – k souvětí přiřadíme vzorec souvětí
  8. cvičení – do souvětí přidáváme vhodné spojovací výrazy

b) Podmět a přísudek

  1. cvičení – tvoříme základní skladební dvojice
  2. cvičení – tvoříme základní skladební dvojice
  3. cvičení – do vět doplňujeme vhodné přísudky
  4. cvičení – ve větách vyhledáváme přísudky
  5. cvičení – ve větách vyhledáme základní skladební dvojice (podmět a přísudek)
  6. cvičení – určujeme, zda je ve větách podmět vyjádřený, nebo nevyjádřený
  7. cvičení – určujeme, zda je ve větách podmět vyjádřený, nebo nevyjádřený

c) Shoda přísudku s podmětem

  1. cvičení – doplníme tabulku – zopakujeme si nové informace
  2. cvičení – základní skladební dvojice rozdělíme podle rodu podmětu
  3. cvičení – k podmětu doplníme správnou koncovku příčestí minulého
  4. cvičení – do vět doplníme koncovky příčestí minulého
  5. cvičení – do vět doplníme koncovky příčestí minulého
  6. cvičení – do vět doplníme koncovky příčestí minulého
  7. cvičení – do vět doplníme koncovky příčestí minulého
  8. cvičení – do slov doplníme vynechaná písmena
  9. cvičení – do slov doplníme vynechaná písmena
  10. cvičení – do slov doplníme vynechaná písmena
  11. cvičení – do slov doplníme vynechaná písmena
  12. cvičení – do slov doplníme vynechaná písmena

 

Našli jste chybu? Dejte nám vědět.