Psaní i, í, y, ý po obojetných souhláskách uvnitř slov

Tomuto stěžejnímu učivu třetího ročníku je třeba věnovat dostatek času, aby žáci měli možnost si postupně osvojit řady vyjmenovaných slov a pochopili princip psaní i, í a y, ý uvnitř slov. Postupně tedy zvládáme všechny řady vyjmenovaných slov a trénujeme pravopis po obojetných souhláskách uvnitř slov.

Souhrn vyjmenovaných slov

Řady vyjmenovaných slov poslouží k naučení a opakování jednotlivých řad. Příslušný list vytiskneme, rozstříháme na jednotlivá vyjmenovaná slova a poté slova žák řadí: řady slov

Příbuzná slova – přiřazování slov s y, ý po obojetných souhláskách uvnitř slov ke slovům vyjmenovaným. Doplňovačka v Excelu, ve které příslušná příbuzná slova vybarvujeme stejnou barvou. Listy můžeme také vytisknout, slova vystříhat a přiřazovat je k vyjmenovaným slovům: příbuzná slova

Doplňování i, y po obojetných souhláskách uvnitř slov trénujeme v doplňovačkách v Excelu. Jednotlivé listy jsou věnovány jednotlivým obojetným souhláskám. Nejprve zapíšeme slovo, bude-li správně zapsáno, zbarví se nám zeleně či žlutě. Stejnou barvou máme poté zabarvit slovní spojení v tabulce. Jednotlivé listy můžeme také vytisknout a vybarvovat pastelkami: doplňovačky

a) Vyjmenovaná slova po B

  1. Řada vyjmenovaných slov po B: cvičení
  2. Vyjmenovaná slova po B doplňujeme do vět: cvičení
  3. Slovesa v závorce nahrazujeme tvarem slovesa bít: cvičení
  4. Do vět doplňujeme vhodné tvary sloves zabít, dobýt, pobýt, nabýt: cvičení
  5. Doplňujeme u, ú, ů, y, ý, i, ý: cvičení
  6. Do vět doplňujeme i, í, y, ý: cvičení
  7. Procvičujeme psaní slov s i, í, y, ý po B: cvičení
  8. Procvičujeme psaní slov s i, í, y, ý po B: cvičení
  9. Procvičujeme psaní slov s i, í, y, ý po B: cvičení
  10. Procvičujeme psaní slov s i, í, y, ý po B: cvičení
  11. Procvičujeme psaní slov s i, í, y, ý po B: cvičení

b) Vyjmenovaná slova po L

  1. Řada vyjmenovaných slov po L: cvičení
  2. Vyjmenovaná slova po L doplňujeme do vět: cvičení
  3. Doplňujeme vyjmenovaná slova po L – jednoslabičná, podstatná jména, slovesa: cvičení
  4. Doplňujeme vyjmenovaná a příbuzná slova po L: cvičení
  5. Rozlišujeme dvojice slov mlýn – mlít, blýská – blízká, lysá – lísá, lyska – líska, lyže – líže: cvičení
  6. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i, í / y, ý: cvičení
  7. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i, í / y, ý: cvičení
  8. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i, í / y, ý: cvičení
  9. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i, í / y, ý: cvičení
  10. Doplníme neúplná slova ve větách: cvičení
  11. Doplníme neúplná slova ve slovních spojeních: cvičení

c) Vyjmenovaná slova po M

  1. Řada vyjmenovaných slov po M: cvičení
  2. Vyjmenovaná slova po M doplňujeme do vět: cvičení
  3. Píšeme slova souznačná s í, í /y, ý po M: cvičení
  4. Zdůvodňujeme pravopis a doplňujeme neúplná slova: cvičení
  5. Vlastní jména řadíme podle abecedy: cvičení
  6. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i, í / y, ý: cvičení
  7. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i, í / y, ý: cvičení
  8. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i, í / y, ý: cvičení
  9. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i, í / y, ý: cvičení
  10. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i, í / y, ý: cvičení

d) Vyjmenovaná slova po P

  1. Řada vyjmenovaných slov po P: cvičení
  2. Podle nápovědy doplňujeme vyjmenovaná slova po P: cvičení
  3. Do věty doplníme vhodné slovo: cvičení
  4. Podle nápovědy doplňujeme vyjmenovaná slova po P: cvičení
  5. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  6. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  7. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  8. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  9. Do vět doplňujeme vhodná slova: cvičení
  10. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení

e) Vyjmenovaná slova po S

  1. Řada vyjmenovaných slov po S: cvičení
  2. Podle nápovědy doplňujeme vyjmenovaná slova po S: cvičení
  3. Z předložených písmen sestavujeme vyjmenovaná slova po S: cvičení
  4. Podle nápovědy doplňujeme slova s i, í / y, ý po S: cvičení
  5. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  6. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  7. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  8. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  9. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení

f) Vyjmenovaná slova po V

  1. Řada vyjmenovaných slov po V: cvičení
  2. V doplňovačce zapisujeme vyjmenovaná slova po V: cvičení
  3. Doplňujeme vynechaná i, í / y, ý a z částí slov skládáme řešení hádanky: cvičení
  4. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  5. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  6. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  7. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení

g) Vyjmenovaná slova po Z

  1. Řada vyjmenovaných slov po Z: cvičení
  2. V doplňovačce zapisujeme vyjmenovaná slova po Z: cvičení
  3. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  4. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení

h) Opakování vyjmenovaných slov

  1. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  2. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  3. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  4. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení
  5. Po zdůvodnění pravopisu doplňujeme i,í / y,ý: cvičení

ch) Doplňovací diktáty s vyjmenovanými slovy: zvolíme obojetnou souhlásku či souhrnná cvičení. Poté si kliknutím vybereme číslo diktátu. Postupně do slov doplňujeme i,y: diktáty

 

Našli jste chybu? Dejte nám vědět.